вторник, 10 января 2017 г.

Відкрита класна година


Розробка класної години


РОЗВИТОК УВАГИ, ПАМ’ЯТІ, МИСЛЕННЯ


Мета:
-        дати основні поняття про види уваги, пам’яті, мислення;
-        розвивати вміння зосереджувати увагу, запам’ятовувати, логічно мислити;
-        виховувати здатність до самопізнання, самоосвіти й самовдосконалення.
-        формувати компетентність самостійно удосконалювати та розвивати пам'ять, увагу й мислення
Обладнання: таблиці, мультимедійне обладнання, приладдя для тренінгів, секундомір.


ХІД ПРОВЕДЕННЯ:

І. Організаційний момент.

Слайд 1



Слайд 2






Слайд 3








Слайд 4


Слово вчителя.
Доля людини і щастя залежить від неї самої, від кожного з вас. Вам вже відома теорія потреб людини американського психолога Абрагама Маслоу: ми знайомилися з нею у 7 класі на уроках з основ здоров’я.
Запитання до дітей: Пригадаймо, які існують фізіологічні потреби людини, соціальні, і духовні.
(Відповіді дітей).
Вчитель: Як бачимо, у підніжжя піраміди потреби людини, без задоволення яких неможливе біологічне існування людини. На вищих рівнях розташовані потреби, що характеризують людину як соціальну істоту і як особистість.  
А.   Маслоу вважав, що більшість людей відмовляються від можливостей свого розвитку та самореалізації. І як результат, ми не такі людяні й щасливі, якими могли бути, адже рівень нашого благополуччя безпосередньо пов'язаний з рівнем задоволення вищих потреб.
Неможливо не погодитися з його думкою. Ким би ви не стали, яку б не обрали професію: металурга, вчителя, кухара, будівельника – вам необхідно працювати над саморозвитком. Основою вашого життєвого успіху стануть гарна пам'ять, увага та мислення.
Під час нашої класної години ми й будемо вчитися як розвивати пам'ять, увагу та мислення.      



БЛОК: УВАГА




Слайд 5

















































Слайд 6


Слайд 7


Слайд 8





Слайд 9








Слайд 10












Слайд 11
Перший учень:
Увага! Увага! Увага всім!
Будьте уважними передусім
І в школі, і вдома, і на дорозі.
Уважно сприймай навкруги все в природі.
Сьогодні прийомам уваги навчись.
Зі мною мій друже, ти подружись.

Питання «Чи слід тренувати увагу» звучить так, як питання «Чи слід чистити зуби вранці»?
Часто погане засвоєння або нерозуміння навчального матеріалу, поява помилок під час виконання самостійних завдань пояснюються зовсім не відсутністю здібностей до цих видів занять, не слабкою кмітливістю або поганою пам’яттю, а недостатньою уважністю.
Неуважність – одна з найпоширеніших причин поганої успішності. Виконуйте вправи кожен день і вже через два тижні ви отримаєте результат.

Слово вчителя: Про основні види уваги вам розповість психолог школи.

Види уваги
          Психологи виділяють 3 основних види уваги:
          1. Мимовільна увага. Про мимовільну увагу ми можемо говорити тоді, коли концентрація на чомусь не потребує від нас ніяких зусиль, коли ми не ставимо перед собою мети щось спеціально сприймати. Наприклад, коли відбувається щось цікаве незвичайне (салют, виступ артиста). Такий вид уваги не потребує ніяких вольових зусиль, увага звертається на певний об'єкт сама по собі. Мимовільна увага – увага неуважної людини і вона є вже у маленької дитини.
          2. Довільна увага має цілеспрямований характер і вимагає вольового зусилля. Цей вид уваги існує тільки в людини і у вашому віці цьому виду уваги належить ведуча роль. Так, наприклад, за вказівкою вчителя ви сприймаєте якусь визначну історичну дату, яка для вас немає великого особистісного значення. Така увага підкоряється свідомій меті.
3. Післядовільна увага
          Але діти, це ще не все. Якщо в якійсь справі, яка спочатку була нецікавою, ви знаходите щось привабливе починаєте захоплюватися самим процесом діяльності, то в цьому випадку мова вже буде йти про післядовільну увагу. Діяльність так захоплює в цьому випадку людину, що їй не потрібно вольових зусиль для підтримки уваги. Наприклад, батько попросив доньку подивитися футбольний матч тому, що він зайнятий, а потім переказати йому. Дівчинці потрібно було спочатку докладати зусилля для перегляду, але потім матч став їй цікавий і вона додивилася його вже завдяки інтересу.

Слово вчителя:
А зараз ми виконаємо вправи на розвиток уваги та перевіримо, чи уважні ви.
Перша вправа.
Скільки сходинок веде на третій поверх?

Друга вправа
Скільки вікон в тій рекреації, де знаходиться наш клас?  

Третя вправа
Таблиця Шульте. На дошці 2 плакати. У дошки 2 учня, змагаються хто швидше. Час: 1 хвилина. Ця вправа розвиває увагу, позитивно впливає на роботу мозку, сприяє збільшенню сприйняття інформації, покращує периферійний зір.

Четверта вправа.
«Угадай колір». Розглядаємо кольорові слова та називаємо колір, що їм написане слово.

П’ята вправа.
На дошці 2 плакати. У дошки 2 учня. Час: 1 хвилина. Одночасно малювати двома руками і завершувати одночасно: однією рукою малюємо коло, а іншою – трикутник.

Шоста вправа.
Гра «Символізація». Придумати кожному слову символ. Перерва, день, лампа, школа, хліб, три, книжка, ніч, друг, урок.

Сьома вправа
Три «не говори». Усі учні називають всі числа підряд, пропускаючи число «три», числа, що діляться на три. Цифра три, що входить до числа, не називати теж. Замість цього плескаємо у долоні.

Восьма вправа
«Читай і слухай» (розвиває увагу між різними видами діяльності). Завдання: одночасно слухати казку та читати уривок з оповідання.
Потім переказати зміст оповідання та казки.



БЛОК: ПАМ’ЯТЬ














Слайд 12













Слайд 13
Слайд 14
Слайд 15
Слайд 16
Слайд 17
Слайд 18
Слайд19  Слайд 20
Слайд 21








Слайд 22
































Слайд 23


Слайд 24


Слайд 25
Слово вчителя:
А зараз ми спілкуватимося із богинею пам’яті Мнемозиною.

Другий учень:
Я-богиня Мнемозина.
Хто зі мною справу має
Той все добре пам’ятає,
Ніц не забуває
На «12» вивчить вірш,
Вирішить задачу
Та сприяє все життя
Йому гарна вдача.

Мнемозина, за грецькою міфологією, богиня пам’яті. Донька Урану та Геї. У міфі про Мнемозину йдеться про ту важливу роль, що її відігравала пам’ять у суспільстві, що спирався на усну традицію передачі знань. У ті часи, коли людям була невідома писемність, тоді саме пам’ять ставала для життєво важливою.
Функція пам’яті полягала в тому, щоби передати точний набір моральних цінностей від покоління до покоління. Власне, саме пам’ять забезпечувала суспільству виживання.

Греки також вважали, що Мнемозина створила мову і математичні обчислювання.
Окрім того, Мнемозина – це мати дев’яти муз, яких вона породила від Зевса. Музи стали покровительками інтелектуальних та художніх здібностей та творчості людини. Ось вони:
Мельпомена – муза театральної трагедії.
Талія – муза комедії.
Калліопа – муза епічної поезії.
Євтерпа – муза ліричної поезії.
Ерато – муза пісень любові й кохання.
Терпсіхора – муза танцю
Кліо – муза історії
Уранія – муза астрономії
Полігімнія – муза священних гімнів.
Декілька тисячоліть музи надихають людей на творчість. Тож, подякуємо їм за це.  

Учень 1: 
Один із гарних методів розвитку пам’яті і мислення є вивчення віршів.
Колись давно, випускниці інституту шляхетних дівчат, мусили знати напам’ять і вільно цитувати більше як півтори сотні віршів.
Учень 2:
Європейські вчені в ході недавніх досліджень встановили, що якщо щодня вивчати декілька віршованих рядків, то біохімічні процеси мозку посилюються, через що підвищується здатність до навчання.
Учень 3:
Вивчення віршів має неоціненне значення для розвитку пам’яті і покрашення стану здоров’я. Вірши допомагають пам’яті відновитися під час склерозу, постачання крові до мозку суттєво збільшується, мозок омолоджується та оздоровлюється.

Слово психолога:
Види пам'яті
          За тривалістю збереження матеріалу пам’ять буває:
          – миттєва – утримання точної й повної інформації без якої-небудь її переробки; тривалість збереження від 0,1 до 0,5 с;
          – короткочасна пам'ять – інформація зберігається до 20 с (без повторення);
          – довгочасна – здатна зберігати інформацію протягом практично необмеженого терміну;
      оперативна пам'ять – розрахована на збереження інформації протягом визначеного, заздалегідь заданого терміну, у діапазоні від декількох секунд до декількох днів. Згадайте, коли ви йдете у магазин за покупками і тримаєте у пам'яті, що вам потрібно купити. Термін збереження визначається завданням, яке стоїть перед людиною.
Зорова, слухова, рухова

Слово вчителя:
(Вчитель пропонує учням виконати завдання).
Завдання 1. «Намалюй з пам’яті». (Намалювати геометричні фігури. Розвиває зорову пам’ять). У дошки 2 учні.

Завдання 2. Повторити слова у будь-якій послідовності. Розвиває  слухову пам'ять.

Завдання 3. Що було зображено на цьому малюнку?

Завдання 4. Вправа «Велика родина».
До бабусі Зіни з’їхалась родина:
 Брат з Карпат, сестра з Остра,
Донька з Криму, син із Риму,
Внучка з Луцька, внук з Прилук
Та я, з Вінниці онук.
Баба Зіна – іменинниця.

Запитання: зі скількох осіб складається родина баби Зіни?
На яке свято зібралася родина?

Завдання 5. «Поміть усе».
На столі розкладено 8 предметів в один ряд. Дивимося 5-10 секунд. Закриваємо предмети. Питання: у якому порядку лежали предмети? Якого кольору?
Відкриваємо.

Завдання 6. Повтори у зворотному порядку.  
Наташа, Валя, кіт, весло, дошка, парта тощо.



БЛОК: МИСЛЕННЯ




Слайд 26




















































Слайд 27



Слово вчителя.

Учень 3:
Мислення.
Люблю я свій розум,
увагу та пам’ять
Працює мій мозок
І вчусь я старанно
Сприймаю все нове
І мислю логічно
І вчителя слово
Здійсняю практично.
Без вправ гарна пам'ять, стійка увага, адекватне мислення і творчий підхід до життя поступово деградують. Але цього можна уникнути, якщо тренувати мозок. Не обов’язково вирішувати математичні вправи. Коли можна просто грати. Азарт перетворює іноді важку та виснажливу навчальну працю на цікавий, приємний процес. 

Слово психолога:
Види мислення
          За характером виконуваних завдань: теоретичне мислення – практичне мислення.
Теоретичне мислення – це пізнання законів, правил (наприклад, вивчення теореми Піфагора). Відкриття періодичної системи Менделєєвим – продукт його теоретичного мислення. Основне завдання практичного мислення – підготовка до перетворення дійсності: постановка мети, створення плану, проекту, схеми. Одна з найважливіших особливостей практичного мислення полягає в тому, що воно розгортається в умовах дефіциту часу. Практичне мислення представлене у діяльності полководця
За характером засобів, використовуваних при вирішенні завдань: продуктивне (творче) мислення – репродуктивне мислення. В результаті творчого мислення ми отримуємо щось принципово нове, чого до цього не було. Наприклад, вчений придумав новий, більш економічний спосіб вироблення електроенергії або новий спосіб вирішення математичної задачі. Про репродуктивне мислення ми говоримо у тому випадку, коли вже є готовий спосіб вирішення задачі або прийняття рішення, яким ми можемо оволодіти та використовувати

Слово вчителя.
А зараз – вправи.

Вправа 1. Розвиток креативного мислення.
Завдання: придумати словосполучення зі словами, що мають протилежне значення (слово «туфлі»). Вчимося сприймати реальність нестандартно, адже і в цьому також міститься креативне мислення.  Учні по черзі вписують на плакаті слова.

Вправа 2.
Домалювати лінії, щоби отримати забавні малюнки. 

Вправа 3.
Вирішити анаграму. На плакаті учні, викликані за бажанням. Вписують відгадані слова.

Гра «Архітектор». З газети беремо 10 іменників, записуємо на дошці. Добудувати дім з урахуванням замовника. Вимога – 10 слів. На плакаті учні малюють дім.

Вправа 5. Казка по колу.
Перший учень починає казку, другий продовжує і так далі.

Завершальне слово вчителя
Ось і добігла кінця наша класна година. Зараз ви отримаєте спеціальні порадники, в яких ви також матимете змогу вести власні записи стосовно того, як ви займаєтеся самоосвітою та розвиваєте увагу, пам'ять і мислення. Ми з вами продовжимо розгляд цієї теми на наступних класних годинах, де ви поділитеся вашими успіхами у самовдосконаленні та самоосвіті.





ПОРАДНИК


ЯК РОЗВИВАТИ ПАМ’ЯТЬ

1. Важливою умовою того, щоб навчальний матеріал запам'ятовувався швидко й надовго, є наявність інтересу до того, що запам'ятовуєш, і уваги в процесі засвоєння і відтворення матеріалу.
2. Велике значення для запам'ятовування мають почуття. Усе, що пов'язане з радістю, сумом, гнівом, як правило, запам'ятовується краще, ніж те, до чого людина ставиться байдуже.
3. Важливою умовою гарного запам'ятовування є розуміння того, що треба засвоїти.
4. Дуже важливо також поставити перед собою завдання — міцно й надовго засвоїти.
5. Велике значення для засвоєння навчального матеріалу має поєднання запам'ятовування з діяльністю людини, що вимагає мислення, активності.
6. Наявність знань з того навчального предмета, з якого засвоюється матеріал, також є сприятливою умовою для запам'ятовування, тому що при цьому нове легше й ґрунтовніше пов'язується з тим, що вже відомо.
7. Необхідно пам'ятати, що запам'ятовування — це робота іноді нелегка, тому важливою умовою засвоєння навчального матеріалу є наполегливість, завзятість у роботі, уміння не кидати її на середині, а домагатися повного й міцного запам'ятовування. Це — вольові якості, без яких неможлива серйозна розумова робота.
8. Зрідка використовуйте мнемотехніку — штучні прийоми полегшуючого запам'ятовування.

ЯК РОЗВИВАТИ УВАГУ

1. Привчайте себе уважно працювати в найрізноманітніших умовах і навіть у шумній і відволікаючій обстановці. Треба намагатися не помічати того, що заважає роботі.
2. Систематично вправляйтеся в одночасному спостереженні декількох об'єктів. Робити це треба так, щоб загальне сприйняття кожного об'єкта зберіглося досить добре, і в той же час увага потрібно концентрувати на головному, виділяючи його із другорядного.
3. Тренуйтеся в переключенні уваги. Ці тренування повинні йти за трьома напрямками:
швидко переключати увагу з об'єкта на об'єкт; виділяти найважливіші об'єкти за рахунок другорядних; змінювати порядок переключення.
4. Розвивайте в себе вольові якості — це сприяє й розвитку стійкості
уваги. Змушуйте себе зосереджувати навіть тоді, коли цього робити не хочеться. Частіше додержуйтеся принципу «треба», а не «хочу». Починайте роботу 'з важкого і нецікавого, намагайтеся виконувати ті справи, які хочеться відкласти на потім, Чергуйте легкі й важкі справи, цікаві й нецікаві.
5. Частіше вдавайтеся до різних ігор: шахів, головоломок, спортивних ігор. Самі по собі вони не розвивають увагу. Це створює з їх допомогою ваше прагнення.


ЯК ВЧИТИ ВІРШ
1.     Прочитати вірш 1-2 рази, намагатися зрозуміти його за смислом. Перекажіть сюжет своїми словами.
2.     Читайте вірш втретє, при цьому діліть його за смисловими частинами.
3.     Заучуйте кожну частину, якщо треба – підглядайте у книжку. Виокремлюйте інтонацією окремі фрази, додержуйтеся пауз.
4.     Пропустіть сюжет «крізь себе». Уявіть, що все, написане у вірші, відбувається з вами. Уявно створіть зорові образи кожної дії.
5.     Перепишіть вірш від руки—закріпіть успіх.
6.     Обов’язково повторіть те, що вивчили, наступного дня.    

 
ЯК РОЗВИВАТИ МИСЛЕННЯ

1. Розвивати мислення — означає насичувати свій розум знаннями. Джерелами знань можуть бути найрізноманітнішими: школа, книга, заняття в гуртках і т. д.
2. Розум визначає єдність знань і дій. Знань неможливо набути без зусиль думки, без розумової праці.
3. Став перед собою різні питання. Адже мислення починається з питання. Питання «Що»? Тому вчиться ставити питання до кожної події, явища, з яким зустрічаєтеся.
4. Властивість помічати в предметі або явищі кілька найбільш явних ознак — спільна властивість розуму. Це вміння бачити можна тренувати в іграх на кмітливість, у рішенні різного роду логічних завдань, головоломках.
5. Виконуйте різні завдання на порівняння.
6. Мислення і мовлення нерозривні. Тому для розвитку мислення можна використовувати і такий прийом: те, що не до кінця розумієте самі, спробуйте викласти іншому.
7. Активно використовуйте письмове мовлення (написання твору, ведення особистого щоденника), тому що письмове мовлення сприяє розвитку мислення.
8. Практикуйте вільний виклад прочитаного друзям і близьким, беріть участь у дискусіях, вирішуйте нестандартні завдання.

Комментариев нет:

Отправить комментарий